خانه » قوانین حقوقی » خانواده » قانون درباره رحم اجاره‌ای چه می‌گوید
۳۶۱۷۷۱۵۱۲۲

قانون درباره رحم اجاره‌ای چه می‌گوید

زوج ها تحت چه شرایطی قادر به استفاده از رحم اجاره ای هستند ؟

امروزه دیگر مشکلی به نام ناباروری وجود ندارد و با پیشرفت های چشمگیر علمی، خانواده ای نیست که به دلیل ناتوانی های جنسی از وجود فرزند محروم بماند .اهداء تخمک ، اهداء جنین ، رحم اجاره ای یا جایگزین همه و همه روش های  دنیای علم امروز است که به یاری زوج هایی آمده که به هر دلیل  به طور طبیعی قادر به بچه دار شدن نیستند ، البته استفاده از این روش ها نیزمراحل و شرایط خاص خود را داراست که در این فرصت به بررسی  یک نمونه  ازروش های یاد شده یعنی  رحم اجاره ای و شرایط دریافت و اعطای آن خواهیم پرداخت

قطعا پس از بررسی های پزشکی ، به زوج نابارورتوصیه می شود که  برای بچه دار شدن از چه روشی می توانند استفاده کنند ،اما حقیقتا زوجی نیازمند واقعی دریافت رحم جایگزین است که

۱- به هر دلیل فاقد رحم باشد یا سقط های مکرر بدون علت داشته باشد

۲- چسبندگی شدید رحمی که  مانع بارداری شود،داشته باشد

۳–بیماری هایی که هنگام بارداری جان مادر به مخاطره بیفتد، مانند :شریان ریوی ،عارضه پیشرفته قلبی ،کبدی داشته باشد

۴– یا بیماری هایی که در اثر سرطان و بسیاری از علل دیگر ایجاد شده باشد،بنابراین بدون علت و صرف اینکه مادری علاقه ای به خود فرزند آوری نداشته باشد، استفاده از روش های باروری امکان پذیر نیست .

چند درصد احتمال ایجاد نقص در نوازدی که با رحم اجاره ای متولد می شوند ،وجود دارد ؟

البته تست های غربالگری ژنتیکی که امروزه انجام می شود، شانس تولد چنین نوزادانی را بسیار کاهش می دهد، اما چنانچه قبل از هفته ۱۷ -۱۶ عدم سلامت جنین محرز شد، با مجوز رسمی از پزشکی قانونی سقط انجام می شود به هر ترتیب گاهی  ممکن است جنین در اثر عوامل محیطی دچار ناهنجاری شود که این احتمالات در قرارداد ذکر شده و والدین اصلی نوزاد حق صرف نظر از وی را ندارند .

آیا مراحل درمانی خاصی برای اهدا نیاز است ؟

بله . قبل از هراقدامی باید صلاحیت اخلاقی فرد مورد نظر و همسر وی تایید شود ضمن اینکه اغلب خانمی برای اهداء انتخاب می شود که با شوهر،همسر قانونی و رسمی یکدیگر باشند و در موارد بسیار نادر به دلیل تبعات اجتماعی آن ،برای دریافت رحم اجاره ای از خانمی که به هر دلیل مجرد است ،استفاده می شود .پس از اینکه آزمایشات مربوط به بیماری های مقاربتی ، ایدز و هپاتیت انجام شد ،بررسی های کروموزومی و ژنتیکی و بعد از آن معاینه و سنوگرافی ، عکس از رحم و به طور کلی تمامی اقدامات موشکافانه برای تایید سلامتی فردی که قرار است رحمش اجاره گرفته شود، مرحله به مرحله انجام می شود .

بعد از آن باید مفاد فرم قرارداد رحم جایگزین مبنی براینکه پس از زایمان، فرد هیچ حقی نسبت به نوزاد ندارد یا چنانچه نوزاد نقصی با علت محیطی داشت پدر و مادر حقیقی نمی توانند از تحویل آن خودداری کنند و موضوعاتی از این دست ،توسط وکیل و کارشناس مربوطه به طور دقیق  قرائت و به امضاء طرفین برسد و در مجموع نوبت به مرحله آماده سازی رحم  با خوراندن دارو به فردی می شود که قرار است جنین را نگهداری کند از آن طرف به مادری که توانایی بارداری ندارد نیز برای تقویت ورشد تخمک ها دارو تجویز می شود ،نمونه اسپرم مرد شستشو و پس از جدا سازی اسپرم های سالم طی مراحلی با تخمک لقاح داده می شود و بعد از آماده سازی به رحم منتخب شده انتقال می یابد .البته این احتمال هم وجود دارد که حاملگی انجام نشود  .

گفته می شود داروهایی که ضمن بارداری باید مصرف شوند، برای جنین عوارضی به همراه دارد .این گفته تا چه حد صحت دارد؟

بله . از طرفی مصرف دارو برای فردی که رحمش جایگزین می شود، ضروریست .با این هدف که رحم تحت کنترل تیم پزشکی قرار گیرد زیرا نمی توان از تخمدان خود فرد (رحم دهنده )استفاده شود و با غیر فعال کردن تخمدان احتمال سقط کاهش می یابد ،اما عوارضی که ممکن است در اثر مصرف این داروها بر جنین ظاهر شود ،لب شکری نقص عضو – یا ناهنجاریهای مخفی است که البته احتمال آن بسیار اندک است .

از نقطه نظر ماهیت حقوقی اهدا جنین دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد. اجاره بیع ، هبه ، اذن و وکالت ماهیتی است که بسیاری از فقها و حقوقدانان برای فرآیند اهدای جنین منظور می‌کنند که البته هر یک از آنها مستلزم تحلیل و فروض مختلفی است و از قوت و ضعف قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و طبیعتا ازحوصله بحث خارج است. برخی معتقدند اطلاق کلمه اهدا بر اعطای اعضا یا فرآورده های انسان، صرفا یک جنبه روان‌شناسانه و جامعه شناسانه دارد و تغییری در ماهیت آن ایجاد نمی‌کنند. درست مثل اهدا خون یا اهدا اعضا برای نجات جان دیگری بنابراین نیازی نیست هر عملی را تحت عناوین خاص عقود معین و معمور گنجانده به‌نظر می‌رسد بنابر آنچه که در مفاد قانون نحوه‌اهدای‌جنین و آئیین‌نامه اجرایی آن تعیین شده است با در نظرگرفتن مراکز مجاز تخصصی درمان ناباروری به عنوان واسط جهت بارور کردن نطفه اهدا کننده و انتقال آن به رحم انتقال گیرنده این روند به عنوان عقدی غیر معین و در قالب قرارداد موضوع ماده ۱۰ قانون مدنی ماهیت پذیر خواهد بود .

وظایف و تکالیف زوجین اهداء گیرنده جنین مانند وظایف پدر و مادر اصلی است

این حقوقد‌‌ان عنوان کرد: یکی از مهمترین آثار قابل ملاحظه و بررسی در این زمینه وضعیت حقوقی کودک متولد شده از این فرآیند نوین پزشکی وضعیت توارث، نفقه و به‌طور کلی شخصیت و اهلیت کودک حاصل از تلقیح مصنوعی از جهات بسیاری قابل تدقیق است. برابر ماده ۳ قانون نحوه اهدای جنین آمده است که : «وظایف و تکالیف زوجین اهداء گیرنده جنین و طفل متولد شده ازلحاظ‌نگهداری و تربیت و نفقه و احترام نظیر وظایف و تکالیف اولاد و پدر و مادر است.» اجاره رحم یا مادر جانشین یکی از اقسام روش‌های مورد استفاده در درمان نازایی است در این روش جنین حاصل از سلول‌های جنسی زوجین در رحم زن ثالثی پرورش یافته و پس از وضع حمل به زوجین برگردانده می شود.

اجاره رحم در بسیاری اوقات ذیل مبحث اهدای جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد

نقی زاد‌‌ه تصریح کرد‌‌: اهدای جنین نیز روشی دیگر برای درمان ناباروری زوجین محسوب می‌شود. در مطالعات فقهی و حقوقی صورت گرفته در این زمینه اجاره رحم نیز در بسیاری اوقات ذیل مبحث اهدای جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد علت این است در اجاره رحم نیز جنین اهدا می‌شود با این تفاوت که در رحم اجاره‌ای میزبان جنین‌، رحم زن ثالث است که تمام فرآیند رشد، حمل و ولادت جنین در رحم او صورت گرفته و پس از تولد به صاحب اصلی وی بازگردانده می شود اما در شیوه اهدای جنین بنا بر تعریف مندرج در بند پ ماده ۱ آئین نامه قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور عبارت است از : واگذاری داوطلبانه و رایگان یک یا چند جنین از زوجهای واجد شرایط مقرر در قانون به مراکز مجاز تخصصی درمان ناباروری برای انتقال به زوجهای متقاضی .

تصویب آئین نامه اجرایی تلاش برای هدفمند سازی قانون اهدای جنین

این وکیل د‌‌اد‌‌گستری خاطر نشان کرد‌‌: به عبارت دیگر در این روش پس از تلقیح جنین خارج از رحم آن‌را به رحم میزبان انتقال می‌دهند. مجلس شورای اسلامی با تدوین قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور مصوب ۲۹/۴/۸۲ در ۵ ماده و در ادامه با تصویب آئین نامه اجرایی آن تلاش کرد تا راهکار مناسب و ضابطه‌مندی را تبیین و تا حدودی ساختار حقوقی و آثار ناشی از آن را هدفمند سازد .

مادر رحم جایگزین صرفا مادر رضاعی طفل تلقی می شود

وی افزود: در فرآیند رحم جاگزین که مادر بنا به دلایل مختلف، قدرت حمل، نگهداری و یا تولد جنین را ندارد زنان داوطلب ارائه رحم که لیست و مشخصات آنها در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شود، در صورت نیاز زوجین به آنها کمک خواهند کرد و مطابق آنچه که در این پژوهشگاه متداول است مطابق عرف مقبول اجرتی به آنان تعلق خواهندگرفت گرفت. از آنجایی که مادر رحم جایگزین صرفا مادر رضاعی طفل تلقی می شود، لذا طفل متولد شده نسبت به پدر و مادر واقعی و صاحب نسب از حقوق و تکالیف شرعی و قانونی برخوردار است . حقوقی از قبیل نگهداری ، تربیت ، درمان و بطور کلی هر آنچه که قانوگذار در ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی جزء حقوق و تکلیف ابوین در قبال طفل می داند.

طفل حاصل از تلقیح مصنوعی صاحب حقوق ناشی از توارث خواهد بود

این حقوقدان عنوان کرد: اما در خصوص مسئله توارث موضوع اندکی پیچیده تر خواهد شده صرف‌نظر از خلا قانون موجود در این زمینه نظرات و فناوری متفاوت مراجع تقلید در باب سبب حاصل از تلقیح مصنوعی به صاحب رحم یا صاحب جنین مبحث توارث کودک را تا حدودی دچار چالش کرده است. در خصوص ارث و رابطه توارث میان والدین و فرزند می‌توان به دو ماده ۸۶۱و۸۶۲ قانون مدنی اشاره کرد. و از آنجایی‌که توارث از آثار نسب قانونی است لذا نمی‌توان آن را در نسب نامشروع مجری دانست. بنابرین قدر متیقن طفل حاصل از تلقیح مصنوعی مشروع و قانونی تلقی شده و صاحب حقوق ناشی از توارث خواهد بود .

وی تصریح کرد: برابر ماده ۸۸۴ قانون مدنی اگر حرمت رابطه‌ای که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از ابوین ثابت و نسبت به دیگری به واسطه اکراه یا شبهه زنا نباشد . طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می برد و بالعکس بنابراین با در نظر گرفتن حرمت شرعی و قانونی فرزند متولد شده از رحم جایگزین و یا جنین اهدایی قطع به یقین تحت حمایت و سیطره قانون مدنی در مبحث ارث قرار خواهد گرفت. لیکن همانطور که پیش‌تر گفته شد به‌واسطه بروز و ظهور نظرات و دیدگاه‌های فقهی و حقوقی متفاوت در خصوص تعلق نسب به صاحب رحم یا صاحب نطفه به‌ویژه از نقطه نظر تاریخ پیدایش و تشکیل نسب موضوع بحث برانگیز است .

نقی‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین بهتر است در این خصوص تمهیدات مناسبی اندیشیده شود تا نسبت به تامین آتیه مالی فرزندان متولد از طریق انتقال جنین اقداماتی موثر صورت گیرد. بحث ارث بردن ضمان جریره که طبق نظر مشهود پذیرفته شده و گواهی بر پویایی فقه است شاهدی بر این مدعاست همچنین مطابق نظرات علمای حقوق در این راستا و در جهت حمایت از فرزندان حاصل ازتلقیح مصنوعی به راهکارهایی چون وصیت به نفع جنین یا استفاده از راه حل های صنعت  بیمه و یا سایر راه حل های قراردادی اشاره کرده که بهتر است در مسیر قانونگذاری به آن اندیشیده و پرداخته شود .

درباره elnaz

یک نظر

  1. با سلام ما با توجه به مشکل همسرم اقدام به رحم اجاره ای کردیم و شکر خدا خانم دوقلو حامله هستن علارغم اینکه قرارداد محضری داریم حالا شوهر خانم درخواست مبلغ بیشتر از فرارداد دارد و تهدید به سلامت فرزندانمان میکند راه کار قانونی ما چیست لطفا کمکمون کنید در ضمن انتقال در رویان صورت گرفته بارضایت خودمان

پاسخ دادن

x

این مطالب را نیز ببینید!

۲۸۴۳۴۰_۸۲۶

⚖قابل توجه بدهکاران بانکى⚖

⚖قابل توجه بدهکاران بانکى⚖ در مواردی که بانکی نسبت به سند رهنی شما اجرائیه صادر ...