خانه » قوانین حقوقی » خانواده » مشکلات وکالت بلاعزل در دفاتر ازدواج
za4-1695

مشکلات وکالت بلاعزل در دفاتر ازدواج

تاکنون همسران زیادی بوده اند که با استفاده از امتیاز به دست آمده، تحت شرایطی گواهی طلاق غیابی را که از داماد گرفته اند برای همسر خود با پست ارسال کرده اند.

سپردن برخی اختیارات از سوی داماد به عروس و یا بالعکس در محضرهای ثبت ازدواج و طلاق نیز از جمله مشکلاتی است که برخی با دادن این گونه وکالت ها دچار مشکل شده اند.قاضی سابق دیوان عالی کشور در این باره هم می گوید: بسیاری از وکالت هایی که دامادها در دفاتر ازدواج و طلاق به هنگام عقد ازدواج به همسر خود می دهند به دلیل ناآگاهی از عواقب و یا پیامدهای آن است، چرا که این گونه وکالت ها بدون فکر و شتابزده و همچنین تحت جو حاکم انجام می شود و عروس و داماد همه موارد وکالت را که گاهی با راهنمایی سردفتر صورت می گیرد امضا می کنند.

اکنون همسران زیادی بوده اند که با استفاده از امتیاز به دست آمده، تحت شرایطی گواهی طلاق غیابی را که از داماد گرفته اند برای همسر خود با پست ارسال کرده اند. این وکیل دادگستری اضافه می کند: بدتر از آن مواردی است که همسر با وکالت خود بدون اطلاع شوهر طلاق گرفته و بعد از آن است که داماد تازه می فهمد که به هنگام امضای وکالت در دفتر ثبت ازدواج چه اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

یکی از سردفتران ثبت ازدواج و طلاق نیز در این باره می گوید: زنی با استفاده از شرط ضمن عقد ازدواج وکیل زوج می شود تا در صورت لزوم به وکالت از زوج، خود را مطلقه کند. در این موارد به ظاهر آن چه که طرفین قرارداد به مورد آن توافق می کنند چیزی جز اعطای نمایندگی غیرقابل عزل (غیرقابل استعفا) نیست اما انگیزه های دیگر آنان را وادار به برقراری چنین وکالتی می کند که در افراد مختلف متفاوت است.یک وکیل پایه یک دادگستری نیز با اشاره به مشکلاتی که برای افراد و در پی دادن وکالت های بلاعزل پیش می آید به ما می گوید: در حقوق ایران، اختیار طلاق طبق ماده ۱۱۳۳ قانون با مرد است و زوجه می تواند با شرایط وکالت در ضمن عقد ازدواج وکیل زوج شود.

در ماده ۱۱۱۹ قانون آمده است « طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج و یا عقد لازم دیگر بگذارند مثل این که شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق کند ( مخارج ندهد) که زندگی آن ها غیرقابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق در دادگاه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.» در این گونه موارد وکیل (زن) با استفاده از وکالت می تواند به پاره ای از هدف های خود نایل شود و این چنین عقد وکالت برای وی مفید واقع می شود.

ر عمل بیشتر وکالت بلاعزل در مواردی که مورد وکالت جزئی است داده می شود و کمتر کسی حاضر می شود که دیگری به طور مطلق یا در تمام امور وکیل بلاعزل او باشد؛ زیرا اگرچه با اعطای نمایندگی حق انجام مورد وکالت از خود موکل سلب نمی شود اما تفویض نیابت بلاعزل برای موکل نگران کننده و مسئولیت آفرین است.وی اضافه می کند: در واقع امروز به دلیل آشنا نبودن مردم با قوانین و حقوق قضایی، وکالت بلاعزل، بلای مال و ثروت شده است و بسیاری از این طریق اقدام به کلاهبرداری می کنند که برای اثبات آن به طور حتم دچار مشکلات حادی خواهند شد.

شهروندان تا حد ممکن از دادن وکالت بلاعزل به اشخاص خودداری کنند اما اگر چنین وکالتی نیز داده می شود باید بسیار محدود بوده و چارچوب اختیارات آنان به طور کامل مشخص باشد.

درباره elnaz

پاسخ دادن

x

این مطالب را نیز ببینید!

za4-1695

ارکان تشکیل دهنده جرم عدم ثبت نکاح و طلاق

مهمترین اثر ثبت نکاح، آسان شدن اثبات نکاح است، علاوه بر این ثبت نکاح، میزان ...