خانه » قوانین کیفری » جزایی » نکات ضروری در مراجعه به پزشکی قانونی
۳۶۱۷۷۱۵۱۲۲

نکات ضروری در مراجعه به پزشکی قانونی

چند سال یاست که میزان خشونت و نزاع و درگیری در جامعه و به یوژه خیابان ها و فضاهای عمومی شهر افزایش یافته است به طوری که روزانه افراد جامعه شاهد بسیاری از زد و خوردها و کتک کاری ها هستند.

این مساله نشان دهنده حجم بالای درگیری ها و نزاع های خیابانی است البته نباید فراموش کرد که تعدادی از طرفین دعواها و نزاع ها به دلایل مختلف به پزشکی قانوین مراجعه نمی کنند در نتیجه آمار واقعی بالاتر از این تعداد است.

به هر حال در نزاع های خیابانی طرفین دعوا برای معاینه بالینی و همچنین شکایت از یکدیگر معمولا به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده و مستلزم ارائه مدارک و گذراندن مراحل خاص هستند.

ارائه  نامه از مراجع قضایی ،نخستین گام برای معاینه بالینی

نخستین اقدام برای معاینه بالینی در مورد نزاع ها گرفتن نامه از مراجع قضایی و انتظامی بوده و با در دست داشتن آن باید به یکی از ادارات پزشکی قانونی مراجعه کدر.

 پزشکی قانونی تقاضای افراد را تنها با ارائه نامه مراجع و ضابطین قضایی پاسخ می دهد بنابراین ارائه این نامه برای دریافت خدمات ضروری است. ‌

نامه دریافتی از مراجع و ضابطین قضایی باید دارای تاریخ، شماره ثبت و نیز ممهور به مهر مرجع ارسال درخواست بوده و درج مشخصات کامل هویتی فرد مورد معاینه نیز در معرفی‌نامه ضروری است.

کنترل نامه، اخذ تعرفه و مدارک

پس از دریافت معرفی نامه،  فرد برای انجام معاینه و تعیین خسارات به پزشکی قانونی مراجعه می کند.

 در بدو ورود معرفی نامه و مدارک مراجعه کننده به طور دقیق از سوی مسوولان بخش پذیرش بررسی و کنترل شده و پس از آن مراحل اولیه تشکیل پرونده انجام می شود.

مدارک مورد نیاز و تعرفه پرداختی

مدارک مورد نیاز برای معاینات نزاع ، کارت ملی فرد معاینه شونده، ارائه فیش پرداخت تعرفه مورد نیاز، هر گونه پرونده پزشکی و گرافی های مرتبط و نامه مراجع و ضابطان قضایی است.

هزینه خدمات ارائه شده در معاینات نزاع و تصادفات نیز طبق تعرفه تصویب شده توسط قوه قضاییه که در سایت سازمان بخش راهنمای مراجعین قابل دسترس است، دریافت خواهد شد.

تشکیل پرونده برای مراجعه کننده

پس از تکمیل مدارک و تهیه تصویر از فرد معاینه شونده توسط مسولان بخش پذیرش، پرونده وی تشکیل و برای معاینه و بررسی در اختیار پزشک قرار می‌گیرد.

معاینه مراجعه کننده

پزشک بعد از بررسی اولیه پرونده ، مراجعه کننده را برای انجام معاینه و بررسی دقیق‌تر عارضه به اتاق معاینات فرا می خواند. در این مرحله پزشک با توجه به نوع عارضه ایجاد شده و مدارک و مستندات پزشکی موجود در پرونده اعلام نظر می کند. در این مرحله ممکن است پزشک برای اعلام نظر نهایی به مدارک تکمیلی نیاز داشته باشد که در این صورت مصدوم  برای انجام بررسی‌های تکمیلی (درخواست مشاوره، درخواست پرونده بالینی و …) و صدور گواهی در صورت لزوم به مراکز درمانی ارجاع می شود. پس از ارائه مدراک درخواست شده، پزشک نسبت به بررسی و صدور گواهی اقدام می کند. (در صورتی که مدارک تکمیلی نیاز نباشد پزشک بر اساس آنچه در اختیار دارد نظر نهایی خود را در قالب گواهی صادر می کند.)

موارد انجام معاینه مجدد

گاهی اوقات در نخستین مرحله از معاینه مراجعه کنندگان نزاع، نوع صدمه و آسیب وارد شده به گونه‌ای است که اظهار نظر قطعی در همان مرحله اول مراجعه مقدور نیست و نیاز به معاینه مجدد فرد مصدوم بعد از یک دوره زمانی مشخص ضروری و اجتناب ناپذیر است. بنابراین در این موارد پزشک بعد از یک دوره زمانی مشخص برای فرد مصدوم معاینه مجدد تعیین می کند.

فرد در زمان تعیین شده برای معاینه مجدد به طور مستقیم و بدون احتیاج به دریافت مجدد نامه از مراجع یا ضابطان قضایی به پزشکی قانونی مراجعه و تعرفه مورد نظر را پرداخت می‌کند. سپس پزشک در صورت قطعی شدن مستندات نظر نهایی خود را صادر خواهد کرد. تعداد دفعات معاینه مجدد فرد مصدوم، بسته به نوع صدمات وارده، نحوه التیام و سیر بهبودی آن متفاوت است.

مدت زمان بررسی و اعلام نظر

مدت زمان بررسی پرونده های نزاع و تصادف بسته به تعداد مراجعان در مرکز، نوع معاینه فرد و نیاز به تکمیل پرونده متفاوت است بر اساس میانگین کشوری این زمان ممکن است از ۳۰ دقیقه تا سه ساعت به طول بیانجامد.

مراجعان نزاع به خاطر داشته باشند:

*ظاهر خون آلود تأثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در مورد جراحات بوده نوع جراحت و عمق آن است بنابراین  معاینه دقیق ‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن از سوی کارشناسان پزشکی قانونی است.

*همچنین باید توجه کرد چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است.

*برای صدور نظریه کارشناسی در مورد صدمات ناشی از نزاع از سوی سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.

* در مواردی برای بررسی دقیق تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره و یا تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراکلینیکی وجود دارد و این امر برای حفظ حقوق مراجعان و اظهار نظر دقیق در مورد صدمات است بنابراین مراجعان باید صبر و شکیبایی داتشه باشند.

* در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدید کننده، فرد می تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کنند. سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان کننده اخذ شده تا حقی از فرد ضایع نشود.

* صدمات ایجاد شده در نزاع (شامل آثار ضرب و جرح) یا مشمول دیه است یا ارش. در دیه “که مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است. اَرش نیز “دیه غیر مقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تآثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند.” بنابراین در مواردی که برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تأثیر بر سلامت مُجنی علیه و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در کارایی عضو یا اندام اقدام به تعیین ارش می کنند که میزان ارش نسبت به دیه کامل انسان تعیین می شود.

 

درباره elnaz

پاسخ دادن

x

این مطالب را نیز ببینید!

images

مجازات اعدام حاملین مواد مخدر حذف می‌شود

بر اساس مصوبه کمیسیون قضایی مجلس؛ مجازات اعدام حاملین مواد مخدر حذف می‌شود سخنگوی کمیسیون ...